مجوز فعاليت يك شركت امنيتي آمريكايي در افغانستان لغو شد
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

 سخنگوي رئيس جمهور افغانستان از لغو مجوز فعاليت هشت شركت خصوصي امنيتي از جمله شركت جنجال برانگيز "XE " (بلك‌واتر سابق) خبر داد.


 "وحيد عمر " در يك كنفرانس مطبوعاتي از لغو مجوز فعاليت هشت شركت خصوصي امنيتي در اين كشور خبر داد كه اين ممنوعيت شامل بزرگترين شركت‌هاي امنيتي آمريكا نيز شده است.

شركت خصوصي امنيتي بلك واتر از برزگترين شركت‌هاي خصوصي امنيتي آمريكا در افغانستان بود كه اخيرا به "XE " تعيير نام داده بود.

عمر از موفقيت‌آميز بودن روند انحلال شركت‌هاي امنيتي خبر داد و گفت: تا كنون اين روند با موفقيت پيش رفته و هشت شركت خصوصي لغو فعاليت شده‌اند.

در پي بروز ناامني‌هاي متعدد بخصوص در بزرگراه‌هاي افغانستان، رئيس جمهور اين كشور شركت‌هاي امنيتي خصوصي را عامل اصلي اين ناامني‌ها خوانده و گفت: اين شركت‌ها روزها با ما هستند و شبانه دست به دزدي و ناامني مي‌زنند.

بيش از 50 شركت خصوصي داخلي و خارجي در افغانستان مشغول فعاليت مي‌باشد. كرزي چهار ماه به اين شركت‌ها مهلت داد تا سلاح‌هاي خود را به دولت افغانستان تحويل دهند.

شركت امنيتي خصوصي بلك واتر در سال 1998 توسط برخي از اعضاي سابق نيروي دريايي آمريكا راه‌اندازي شد. اين شركت در مجموعه آموزشي خود در كاروليناي شمالي، از امكانات گسترده‌اي براي آموزش نيروها برخوردار است كه از آن جمله مي‌توان به ميدان‌هاي تير سيار گسترده براي شليك سلاح‌هاي قدرتمند و نيمه سنگين، ساختمان‌هاي شبيه‌سازي شده براي تمرين عمليات نجات گروگان و سنگرهاي متعدد اشاره كرد.
جنايات اين شركت مانند ترور، سوءاستفاده جنسي از دختران نابالغ عراقي و... بارها و بارها از سوي رسانه‌ها اعلام شد و در فوريه سال 2009 براي مخفي نگه داشتن هويت واقعي‌ خود به علت خرابكاري‌هاي مكرر در عراق و افغانستان به شركت XE تغيير نام داد.
پنج تن از ماموران اين شركت امنيتي در سال 2007 ميلادي در شهر بغداد جمعي از عيرنظاميان عراقي را هدف سلاح‌هاي خويش قرار دادند كه در نتيجه آن، 17 تن از عراقي‌ها كشته شدند. اين كار واكنش شديد دولت عراق را در پي داشت.

گرچه پنتاگون و برخي از سفارتخانه‌هاي خارجي مستقر در كابل با اين تصميم حامد كرزي مخالفت كرده‌اند اما صاحب نظران سياسي معتقدند كه اين شركت‌ها در ناامني‌ها و كشتار سران اقوام افغانستان نقش داشته و فعاليت آنان مشكوك است.

بسياري از كارشناسان امور افغانستان بر اين نظرند كه به دليل فقدان مكانيسم نظارت بر نحوه فعاليت شركت‌هاي امنيتي خصوصي خارجي در اين كشور، اعضاي اين شركت‌ها دست به برخي اقدامات خودسرانه نظير، آدم‌ربايي، ايجاد زندان‌هاي مخفي، سرقت‌هاي مسلحانه و قاچاق مواد مخدر را انجام مي‌زنند.


October 5th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی